preskoči na sadržaj

Osnovna škola Ivane Brlić-Mažuranić Ogulin

 > Naslovnica
Vijesti

RAD U JEDNOJ SMJENI I PRODUŽENI BORAVAK U OŠ IVANE BRLIĆ – MAŽURANIĆ OGULIN U ŠK. GOD. 2016./2017.

Autor: Danko Bertović, 1. 9. 2016.

Od ove školske godine OŠ Ivane Brlić – Mažuranić Ogulin započinje s radom u jednoj smjeni. Taj veliki iskorak u organizaciji odgojno-obrazovnog rada Škole ne bi bio moguć bez dobro planirane prenamjene prostora kako u matičnoj školi tako i u Područnoj školi Kučinići.

Organizacija nastave u više smjena predstavlja zapreku u postizanju željenih pomaka u kvaliteti odgojno-obrazovnog rada i njegovih postignuća. Rad u dvije smjene ograničava rad u prvoj smjeni, vremenski slijed aktivnosti je vrlo zgusnut, odmori su kratki, slobodne aktivnosti se često 'uguraju' između smjena, participacija roditelja i lokalne zajednice je ograničena. Stoga se kao nužnost nameće drugačija organizacija nastave – nastava u jednoj smjeni. Ovakav novi koncept zahtijeva krupne promjene u organizaciji, pristupu obrazovanju i značajna ulaganja kako bi se zadovoljili prostorni uvjeti organizacije jednosmjenske nastave i učenicima omogućio cjelodnevni boravak u školi.

Prednosti jednosmjenske nastave su značajne. Ovakvom sustavnom reorganizacijom može se značajno poboljšati kvaliteta nastavnoga procesa koja se ogleda kroz bolju organizaciju nastave u školama, više slobodnoga vremena za nastavu i izvannastavne aktivnosti. Također se otvaraju mogućnosti organizacije nekih od oblika nastave u jednoj smjeni, od jednosmjenske do nastave u produženom ili cjelodnevnom boravku. Ovakvom organizacijom pomažemo učenicima u usvajanju novih znanja i vještina te angažiramo učenike u jutarnjim satima, odnosno u tijeku radnoga vremena većine zaposlenih roditelja. Time se omogućuje da djeca/učenici mogu veći dio vremena provesti u krugu obitelji. Ovakvim modelom organizacije također se bitno poboljšavaju radni uvjeti učitelja i profesora koji dobivaju bolje radne uvjete i kvalitetniju opremljenost specijaliziranih učionica. Ovakvim načinom rada želi se podići i razina obrazovanja kako bismo doista postali društvo znanja.

Dakle, nastava u jednoj smjeni donosi niz prednosti od kojih ističemo sljedeće: u poslijepodnevnim satima otvaraju se školska  vrata za raznovrstan i kreativan rad učenika kroz brojne izvannastavne aktivnosti, učenici mogu provesti više slobodnog vremena s roditeljima i s njima biti povezaniji, roditelji mogu kvalitetnije sudjelovati u obrazovanju, praćenju i kontroli svoje djece, učenici imaju više slobodnog vremena za učenje i pisanje zadaće, a i više slobodnog vremena uopće, bolja je organizacija rada, pojavljuje se mogućnost ostavljanja knjiga i pribora u školi u dogovoru s učiteljem, manji je umor učenika, veća im je koncentracija i pažnja te kontinuitet radnih navika, učiteljima je lakša i brža priprema za nastavu, ostvaruju bolju suradnju i komunikaciju kroz timski rad, kvalitetnija je nastava i organizacija izvannastavnih aktivnosti, učenici su discipliniraniji, aktivniji, veća je učinkovitost rada i bolji su uvjeti rada, više je danjeg svjetla, učenici ne idu po mraku kući, a time je i veća ušteda električne i toplinske energije, vode, a velike su uštede i na prijevozu učenika.

Osnovna škola Ivane Brlić – Mažuranić Ogulin posebno zahvaljuje svojem Osnivaču – Karlovačkoj županiji koja je imala razumijevanja za rad u jednoj smjeni u OŠ Ivane Brlić – Mažuranić Ogulin te je i financijski pomogla kako bi se ovaj veliki projekt realizirao.

Veliko hvala upućujemo i Gradu Ogulinu. Da priča bude još ljepša, Grad Ogulin je omogućio sredstva za rad jednog učitelja u produženom boravku u visini 70% mjesečnog dohotka te na taj način omogućio i pomogao organizaciju i provođenje produženog boravka u obje ogulinske osnovne škole.

Suvremeni način života sve većem broju roditelja nameće potrebu zbrinjavanja djeteta mlađe školske dobi koje nakon redovne nastave odlazi kući i bez nadzora provodi vrijeme do dolaska roditelja. Škole time dobivaju novu i zahtjevniju ulogu koja od zaposlenika zahtijeva organiziraniju skrb za dijete tijekom cijelog dana. Produženi dnevni rad nakon redovite prijepodnevne nastave – produženi boravak, jedan je od modela kojim se mogu kvalitetno i sustavno riješiti navedeni problemi.  Nova uloga škole na taj će način biti maksimalno i racionalno iskorištena jer pruža nebrojene mogućnosti djelovanja u svrhu pravilnog razvoja i rasta svakog djeteta u kvalitetnu osobu, korisnu svojoj obitelji i zajednici.


PRODUŽENI BORAVAK


U produženom boravku radi se prilagodba nastavnih metoda s ciljem dobre artikulacije slobodnog vremena i samostalnog učenja.

Djeca su oko 8 sati dnevno u školi, otprilike isto toliko dnevno spavaju. Moramo napomenuti koliku važnost i životnost predstavlja rad u produženom boravku, kad su učenici sa svojim obiteljima svega 4 – 5 sati dnevno.

Rad u produženom boravku mnogo je drugačiji od klasične nastave, ali i cjelovitiji i bogatiji. Ne svodi se samo na pisanje zadaće i dovršavanje jutarnjeg posla. Učitelj/ica u produženom boravku određuje vježbe i zadatke pomoću kojih provodi sate učenja. Cilj je naučiti djecu kako učiti, istraživati, proučavati, podučavati, pomagati. Rad u boravku snažno utječe na emocije učenika, sigurnost u sebe, samopoštovanje, povjerenje u prijatelje, suradnju, pomaganje, odgovornost, znatiželju, samovrjednovanje, zdrav moral, osjećaj uspješnosti, snalažljivost, okretnost, pravo na pogrešku i prihvaćanje pogrešaka kod sebe i drugih.

U produženom boravku povezuju se igra, učenje i rad.

Učitelj/ica  u produženom boravku najprije je odgojitelj, ali i mentor učenicima. On/a ih potiče, pomaže, ohrabruje.

Kroz individualne razgovore s učiteljem/icom iz produženog boravka roditelj saznaje kakvo je dijete u igri, kako usvaja nastavni sadržaj prilikom uvježbavanja, koliko je spremno pomoći i kako prihvaća pomoć u skupnom radu, kako reagira na umor, kako je pojelo obroke u školi, koliko sudjeluje u održavanju urednosti učionice.... Sve su to vrlo važne stvari u razvoju jednog djeteta. Roditelji i učitelji moraju surađivati prijateljski, jer dio roditeljske uloge preuzima upravo učitelj produženog boravka.
 

ORGANIZACIJA RADA PRODUŽENOG BORAVKA UNAŠOJ ŠKOLI


U našoj je školi produženi boravak organiziran većinom za učenike 1. i2. razreda. Dnevno trajanje produženog boravka je od 7,00 do 17,00 sati (nakon redovne nastave koja se održava u prijepodnevnim satima). U razrednom odjelu rade dva učitelja, jedan prije podne u redovitoj nastavi, drugi poslije podne u produženom boravku. Oba učitelja zajednički programiraju nastavne sadržaje, dogovaraju se o zajedničkim i odvojenim aktivnostima.


RASPORED AKTIVNOSTI U PRODUŽENOM BORAVKU

 

Poslije nastave, između 11, 30 i 12, 30 sati planiran je ručak te učenici dobivaju i užinu koju će pojesti u dogovoru s učiteljem u produženom boravku. Nakon ručka predviđen je kratki odmor te do 14,00 sati slobodno  vrijeme. Vrijeme za igru, odmor i rekreaciju po slobodnom izboru učenika ili različite, programirane sportsko-rekreativne aktivnosti, različiti tipovi radionica – likovne, glazbene, komunikacijske i druge, mala projektna istraživanja, dramatizacije i niz drugih organiziranih aktivnosti kreira učitelj uz pomoć učenika. Nakon slobodno ustrojenog vremena od 14,00 do 16,00 predviđeno je vrijeme za pisanje domaćih uradaka, ponavljanje i uvježbavanje nastavnoga sadržaja obrađenog na nastavi. Preostalo vrijeme učitelj s učenicima provodi različite slobodne aktivnosti.

Izmjenama igre, učenja, odmora, vježbanja i razgibavanja, šetnje, pjevanja, ponavljanja, crtanja, razgovora želimo stvoriti osjećaj ugode i zadovoljstva kod svih učenika u odgojno-obrazovnom procesu, odnosno sretno dijete koje će voljeti školu.

 

PLAĆANJE PROGRAMA PRODUŽENOG BORAVKA IPREHRANE


Roditelji financijski sudjeluju u cijeni prehrane i 30% mjesečnog dohotka za rad učitelja u produženom boravku. Po utvrđenoj cijeni produženog boravka koju donosi Školski odbor, načinit će se Ugovor kojeg potpisuje roditelj sa Školom.

 




CMS za škole logo
Osnovna škola Ivane Brlić-Mažuranić Ogulin / Ulica Josipa bana Jelačića 1, HR-47300 Ogulin / www.os-ibmazuranic-ogulin.skole.hr / ured@os-ibmazuranic-ogulin.skole.hr
preskoči na navigaciju